NOSH kasvoi ketterällä kehitystyöllä

15.9.2020

Ketterä kehitystyö ja vaatekutsujen digitalisointi taklasivat koronan –
NOSH jatkoi kasvuaan

Kotimyyntiin vahvasti nojaava Nosh Company Oy joutui haastavaan tilanteeseen, kun ihmisiä yhteen kokoavat tapahtumat ja tilaisuudet peruttiin koronapandemian torjumiseksi viime keväänä. Nopeasti yhteistyössä NOSH-edustajien kanssa kehitetty digitaalinen vaatekutsukonsepti ja Business Finlandin tarjoama kehitystuki auttoivat yritystä jatkamaan kasvuaan.


Koronapandemian rantautuessa Suomeen maaliskuussa, tuli Nosh Companylle tarve tehdä pikaisia ratkaisuja. Ihmisiä yhteen kokoavat vaatekutsut oli peruttava ja tilalle keksittävä jotain muuta. Uudistamalla nopeasti toimintamallejaan yritys mahdollisti jatkon myynnin kasvulle. Nosh Company saavutti vuoden ensimmäisen kuuden kuukauden aikana 11 % myynnin kasvun edellisen vuoden vertailujaksoon verrattuna. Tammi-kesäkuun liikevaihto oli 5,8 miljoonaa euroa. Samaan aikaan kesäkuussa 2020 vain 22 % alan yrityksistä arvioi pääsevänsä normaaliin liikevaihtoon*. Ennen myynnin myönteistä kehittymistä, kustannuksia päätettiin sopeuttaa muun muassa henkilöstön lomautuksilla ja toimitilojen vuokriin haetuilla alennuksilla.

Nosh Companylle myönnetyn Business Finlandin kehitystuen avulla yritys sai nopeutetusti kehitettyä uusia toimintamalleja. Yhteistyössä NOSH-edustajien kanssa konseptoitiin uudeksi myyntitavaksi mahdollisuus järjestää fyysisten vaatekutsujen sijaan kutsuja Facebookin kautta. Kutsujärjestäjänä toimivat asiakkaat kutsuivat ystävänsä seuraamaan NOSH-edustajan vaate-esittelyä liveyhteyden välityksellä kotinsa sijaan. Onlinekutsut nousivat kevään aikana suosituiksi ja saivat kiitosta asiakkailta muun muassa joustavuudesta ja mahdollisuudesta kutsua mukaan ystäviä ympäri Suomen. Kiitosta keräsi lisäksi mahdollisuus katsoa esittely tallenteena myöhemmin. Onlinekutsut toivat myös kaivattua piristystä muuttuneen arjen keskellä.

– Olemme erittäin kiitollisia meille myönnetystä liiketoiminnan häiriötilanteeseen perustuvasta Business Finlandin kehitysrahoituksesta. Kohdistimme tuen nopeasti ja määrätietoisesti kehitystyöhön edustajavetoisen liiketoimintamallin parissa. Näin ketterä uudistaminen ja uudistusten tuoma myynnin kasvu ei olisi ollut mahdollista ilman tukea, kertoo Hanna Rannila, Nosh Companyn toimitusjohtaja.

– Kiitos saavutetusta kasvusta kuuluu erityisesti yksityisyrittäjinä toimiville noin 100 NOSH-edustajalle, jotka mukautuivat tilanteeseen nopeasti ja omaksuivat uusia toimintamalleja rohkeasti. Keväällä monet saavuttivat omia huippumyyntejään tilanteesta huolimatta. Se jos mikä osoittaa, että NOSH-edustajuuden kautta on mahdollista toteuttaa kannattavaa yrittäjyyttä jopa kriisiaikana. Edustajinamme toimiva naisyrittäjien joukko on meille upea voimavara, Rannila toteaa kiitollisena.

Yksityisyrittäjinä toimivat NOSH-edustajat palvelevat myös yksittäisiä asiakkaita tilauksissa ja opastamalla henkilökohtaisesti koko- ja tyylivalinnoissa. Lisäksi brändillä on oma nosh.fi-verkkokauppa. Noshilla ei ole omia myymälöitä tai perinteisiä jälleenmyyjiä.

Kotimyyntimalli osoitti koronakriisin aikana muovautumiskykynsä ja mahdollisti NOSHille selviytymisen kevään korona-ajasta.

– Onlinekutsut ovat nyt pysyvä osa NOSHin liiketoimintamallia ja konseptia kehitetään edelleen. Myös verkkokauppa on kehittynyt erittäin positiivisesti. Myynnin kehitys on jatkunut positiivisena syksyn lanseerausten myötä, toimitusjohtaja Hanna Rannila sanoo.

* Lähde: Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenkysely 21.8.2020

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: info(a)nosh.fi

Kuvat: Thomas Broumand / Broufoto

Kuvien käyttö printtimediassa: ota yhteyttä Veera Taijala, veera.taijala(a)nosh.fi

Vuonna 2009 perustettu NOSH on suomalainen vaatebrändi, jonka vaatteisiin on ilo pukeutua. Valikoimaan kuuluvat ylellisen pehmeät, laadukkaat ja aina sopivat naisten-, miesten- ja lastenvaatteet. Toimintamme ytimessä ovat vastuullisuus ja ekologisuus. Vaatteiden pääraaka-aineena on luonnonmukaisesti kasvatettu ja sertifioitu luomupuuvilla ja kaikki vaatteemme valmistetaan vastuullisesti Euroopassa. Nosh Company Oy:n liikevaihto oli 10,5 miljoonaa euroa vuonna 2019.

Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeiden avulla pyrimme parantamaan käyttökokemusta sivuillamme.
Voit estää evästeiden käytön muuttamalla selaimesi evästeasetuksia. Tutustu myös tietosuojaselosteeseemme.Ok

Tuotehaku

Tuoteryhmät

Toivelista on tyhjä

Toimitusehdot

Ostoskoriin käytetyt lahjakortit

Valitse yksi kampanjatuote veloituksetta mukaan tilaukseesi.

Lähetä toivelistasi edustajalleEdustaja ottaa sinuun yhteyttä sähköpostitse

Olet oikeutettu kampanjatuotteeseen, lunastaaksesi etuuden valitsethan tuotteen ennen toivelistan lähetystä.

Lähettämiäsi tietoja käytetään linkin lähettämiseen vastaanottajalle. Käsittelemme tietojasi tieto­suoja­selosteemme mukaisesti.